با بد غذایی کودکان چگونه رفتار کنیم؟

امروزه مشکل بدغذایی در کودکان گریبان گیر خیلی از خانواده ها شده است و در دسترس بودن خوراکی هایی که چندان ارزش غذایی ندارند باعث شده است که سوء تغذیه و همچنین چاقی در بین کودکان رواج پیدا کند. شاید خیلی از کودکان ما در زمان گرسنگی به سراغ کابینت رفته و اولین چیزی که توجهشان را جلب کند ،چیپس ، پفک یا بیسکوئیت باشد که با تبلیغات رنگارنگ در سطح شهر و تلویزیون در جلوی چشم کودکان ما هستند و ما را مجبور میکنند که این خوراکی ها را برای آنها تهیه کنیم. چاره کار شاید کمی سخت باشد و انرژی زیادی از ما بخواهد که این کوچولوهای دوست داشتنی را ترغیب به خوردن مواد غذایی سالم کنیم اما در دراز مدت تاثیر بسیار چشمگیری در سلامت آنها و در کل سلامت خانواده و جامعه می گذارد و به رشد بهتر و بیشتر آنها کمک می کند.
پیشنهاد می شود که این راه کارها را انجام دهید

مناسب ترین برنامه غذایی برای کودکان

در طول روز با قراردادن شیر یا شیرموز به عنوان میان وعده در تامین کلسیم مورد نیاز آنها کمک کرده ایم.
لازم به ذکر است که نیاز روزانه کودکان در این گروه سنی در حدود ۳۰۰۰ الی ۲۸۰۰ کالری است که بسته میزان فعالیت کودک می تواند تا حدودی متغییر باشد.

  1. کمترین میزان هله و هوله را در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهید.
  2. ۴یا۵ وعده غذایی کوچک را به جای ۳ وعده بزرگ به کودک خود بدهید.
  3. میان وعده های پرکالری و مقوی به کودک خود بدهید، مثلا در شیر و موزش کره بادام زمینی و گردو و نارگیل نیز اضافه کرده و به جای شکر، عسل اضافه کنید.
  4. در غذای کودک پنیر و ماست، شیر پرچرب، کره بادام زمینی، آب پرتقال، میوه های خشک، آجیل و بستنی قرار دهید.
  5. موز منبع غنی از پتاسیم است و همچنین کربوهیدارت و چربی سالم نیز دارد. در پودینگ یا شکلات یا هر نوع خوراکی دیگر کودکانتان بریزید.
  6. در غذای کودکتان پوره سیب زمینی با کره قرار دهید.

غذای کودکان

بهترین برنامه غذایی برای کودکان

۱٫ چربی ها
چربی ها باید ۳۰ درصد تمام کالری مورد نیاز آنها را تامین کند اما چه نوع چربی مفید است:

  • گوشت مرغ و ماهی بدون پوست
  • شیر و لبنیات کامل استفاده کنید
  • از روغن های گیاهی استفاده کنید.
  • مغزها را در میان وعده کودکان بگنجانید.

۲٫ پروتئین ها
حدود ۱۵ درصد کالری مورد نیاز کودکان باید از مواد پروتئینی تامین شود.
بهترین پروتئین ها برای بدن کودکان:

  • پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ، شیر و لبنیات
  • پروتئین های گیاهی مانند غلات، حبوبات، سبزی های برگ سبز

۳٫ میوه ها و سبزی های تازه
میوه و سبزی ها باید در برنامه غذایی کودک گنجانده شود زیرا هم فیبر موجود در آنها مانع از یبوست میشود، همچنین ویتامین های مورد نیاز بدن کودک را تامین می شود.

۴٫ کلسیم
در طول روز با قراردادن شیر یا شیرموز به عنوان میان وعده در تامین کلسیم مورد نیاز آنها کمک کرده¬ایم.
لازم به ذکر است که نیاز روزانه کودکان در این گروه سنی در حدود ۳۰۰۰ الی ۲۸۰۰ کالری است که بسته میزان فعالیت کودک می تواند تا حدودی متغییر باشد.

با گنجاندن این راه کارها در برنامه غذایی روزانه فرزندتان به بهترین شیوه مواد غذایی مفید را به بدن میرسانید.
با به کارگیری شیوه های بالا و گنجاندن مواد غذایی نام برده شده در وعده های روزانه کودکان علاوه بر اینکه به سلامت جسمی انها کمک می-کنیم، حتی از ابتلای آنها به بسیاری از بیماری هایی مانند دیابت، چربی خون ، چاقی و… که ممکن است در آینده به ان دچار شوند پیشگیری کرده و به سلامت هر چه بیشتر جامعه کمک شایانی خواهیم کرد.

نویسنده: خانم مرضیه امیر زادگان


ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *