دانستنی های مهم برای سلامتی سالمندان که هر مراقبی باید بداند

امروزه سلامتی امر بسیار مهمی است و ضرورت توجه به این موهبت الهی بیش از پیش مورد توجه همه ما قرار گرفته است و البته اگر در دوران جوانی بیشتر به سبک زندگی سالم بپردازیم و با انجام ورزش منظم …داشتن تغذیه سالم و دوری از تنش ها در این مرحله از زندگی که سالمندی یا بازنشستگی مینامیم میتوانیم کیفیت زندگی بهتری راتجربه کنیم و از بسیاری از مسائل ناخوشایندی که ممکن است در این دوران تجربه کنیم با استفاده از روش های ساده اما مستمر از بروز انها جلوگیری کنیم.

اما اگر تاکنون نیز به این مساله نپرداخته اید نگران نباشید ما به شما راهکارهایی را ارائه میکنیم که به کمک انها بتوانید کیفیت زندگی بهتری را تجربه کنید و از این دوران طلایی خود بیشترین بهره را ببرید.لازم به ذکر است پرستار سالمند در بسیاری از این موارد باید همراه و مشوق این عزیزان باشند

توصیه می شود سالمندان حداقل ۳۰ دقیقه در روز همراه با پرستار شبانه روزی خود پیاده روی کنند

خواص پیاده روی برای سالمندان

  1. باعث کنترل وزن و حفظ آن در محدوده طبیعی می شود.احتمال ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت نوع ۲، بیماریهای قلبی، سکته مغزی و سرطان را کاهش می دهد.
  2. باعث تقویت قلب می شود و فشار خون را کاهش می دهد.
  3. کلسترول بد خون را کاهش می دهد.
  4. بروز سکته مغزی را کاهش می دهد.
  5. کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه و پیشگری از جراحی سنگ کلیه صفرا
  6. پیاده روی موجب حفظ استقلال سالمند می شود.
  7. بهبود وضعیت خواب
  8. بالا بردن روحیه سالمند

توصیه های پیاده روی مناسب برای سالمندان

  1. از کفش های راحت استفاده کنید، حتماً جوراب ضخیم بپوشید که عرق پا را جذب کند و پاها را حفظ کند.
  2. اگر در سربالایی یا سراشیبی قدم می زنید بدن را به سمت جلو متمایل کنید و قدم های کوتاه تری بردارید.
  3. در زمان خستگی یا گرسنگی ورزش نکنید.
  4. در اواخر پیاده روی قدم هایتان را آهسته کنید و کم کم بدن خود را سرد کنید.
  5. اگر در حین پیاده روی دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا پا درد شدید فوراً استراحت کنید و با پزشک مشورت کنید.
  6. پیاده روی را با سرعت کم شروع کنید.
  7. راه رفتن را در صورت امکان بدون توقف انجام دهید.
  8. ایستادن مکرر و شروع مجدد پیاده روی مانع تاثیرات مثبت آن می شود.
  9. در حین راه رفتن نفس های عمیق بکشید.
  10. در یک وضعیت متعادل و راحت راه بروید. سر را بالا نگهدارید به جلو نگاه کنید و نه به زمین، بدن به جلو متمایل باشد.
  11. روی پاشنه فرود آمده و از برداشتن گام های خیلی بلند خودداری کنید.

خواص پیاده روی برای سالمندان

روش های طب سنتی برای افزایش قوا در سالمندان

ماساژ با روغن بادام شیرین، استعمال عطر و روایح خوشبو و پیاده‌روی روزانه به‌خصوص هنگام صبح و عصر برای سالمندان بسیار مفید است.توصیه میشود فرزندان یا پرستار سالمند این کار را انجام دهند

افراد با ورود به دوران سالمندی، به طور طبیعی دچار ضعف قوا و به‌دنبال آن کاهش عملکرد سیستم‌های مختلف بدن می شوند، بنابراین، رعایت تدابیری برای حفظ تندرستی می تواند کیفیت زندگی را در این گروه سنی افزایش دهد. پرستار سالمند یا مراقب باید به این مهم اهتمام ورزد

خوشبختانه در طب سنتی به‌ خوبی تمام جوانب برای سالمندان بر اساس مزاج، فصل، تغذیه، خواب و سایر ویژگی ها مشخص شده است. مزاج در این سنین، سرد و خشک است و افراد در سن سالمندی باید از هر فعالیت و غذایی که موجب افزایش سردی و خشکی در بدن شود، پرهیز کنند. همچنین باید از مواد غذایی که دارای طبع گرم و تر هستند، بیشتر استفاده کنند که سردی و خشکی بدن کاهش پیدا کند.

استفاده از آب سرد یا تعریق زیاد در حمام در دوران سالمندی مناسب نیست، حمام کردن با آب گرم، نوشیدن نوشیدنی‌های گرم و استفاده از غذاهایی که هضم راحتی دارند، مثل آبگوشت با گوشت لطیف مثل گوسفند، مرغ یا بلدرچین، همچنین زرده تخم‌مرغ نیم‌برشت یا عسلی برای سالمندان بسیار مفید است.
افزایش تعداد وعده‌های غذایی و کاهش حجم غذا در هر وعده و نوشیدن شیر گرم همراه با عسل، نبات یا زنجبیل به سالمندان توصیه می‌شود؛ بهترین روش برای نوشیدن شیر در سالمندان زنجبیل است.

در طب سنتی مصرف تنقلاتی مانند انجیر تازه و خشک، انگور، مویز بدون دانه علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز، به رفع یبوست سالمندان کمک می‌کند. ماساژ معتدل (نه سخت، نه نرم) همراه با روغن بادام شیرین، استعمال عطر و روایح خوشبو، پیاده‌روی روزانه به‌خصوص هنگام صبح و عصر بسیار مناسب است.

نشستن روی صندلی متحرک یا تاب‌سواری برای سالمندان بهترین فعالیت محسوب می‌شود و در صورت امکان روغن زدن بدن هر روز صبح یا پس از هر بار استحمام با روغن‌های معتدل نظیر روغن بادام شیرین می‌تواند به افزایش قوای سالمندان کمک کند.

توصیه متخصص طب سنتی: طبع غذای سالمندان، گرم و معتدل باشد

طب سنتی ایران توصیه میکند: با توجه به اینکه مزاج افراد در دوران سالمندی سرد و خشک است، بهتر است غذایی که برای آنها تهیه می شود با طبع گرم و معتدل باشد.

سالمندان در مصرف لبنیات زیاده روی نکنند و آنرا با اصلاح کننده به عنوان مثال شیر را با نعناع و… مصرف کنند.

همچنین مصرف انواع مغزهای خوراکی مانند بادام، گردو، پسته را به سالمندان توصیه می شود: بهتر است سالمندان در وعده غذایی خود از غذاهای با حجم سبک استفاده کنند

پرستار سالمندان بهتر است از مصرف گوشت گوساله و گاو، ماکارانی، لازانیا و فست فودها در طبخ غذای انان پرهیز کنند و به جای آن در غذاها از گوشت پرنده های کوچک مانندکبک و بلدرچین استفاده کنند.

طب سنتی ایران استفاده از آش سبزیجات، انواع آبگوشت ها را توصیه میکند و سالمندان حتما وعده شام (کم و سبک) را داشته باشند.

خواب سالمندان

خواب سالمندان

معمولاً و به طور طبیعی در سنین بالای ۶۰ سال نیاز به خواب کاهش می یابد و توقع نداشته باشید مثل سابق بخوابند.
سالمندانی که مراقب دارد بهتر است خواب انها را زیر نظر داشته باشد

  • در طول روز سعی کنید اصلاً چرت نزنید که شب خواب بهتری داشته باشید.
  • خودتان را در ساعت معینی ملزم به خوابیدن و بیدار شدن کنید.
  • حتماً هر روز پیاده روی کنید و یا حرکات ساده نرمشی انجام دهید.
  • فقط وقتی واقعاً احساس می کنید خوابتان می آید به بستر بروید.
  • اگر به هنگام رفتن به بستر خوابتان نبرد پس از خروج از بستر خودتان را با مطالعه یا صحبت با دیگران سرگرم کنید.
  • در بستر مطالعه نکنید یا تلویزیون تماشا نکنید.
  • برای شام غذای سبک و یک لیوان شیر گرم بخورید.
  • از بعد از ظهر از خوردن مواد غذایی که موجب افزایش ادرار می شوند مانند هندوانه و پرتغال و نوشابه و چای پرهیز کنید.

ازدواج سالمندان

متاسفانه مقوله ازدواج سالمندان در جامعه ما امری تضیح شده تلقی می شود و فقط آن را منوط به نیازهای جنسی می پندارند اما با نگاهی عمیق تر متوجه می شویم که بحث اساسی در این خصوص تامین نیاز عاطفی سالمندمان است. سالمندی که بخشی از توجه مورد نیاز خود را از محیط کاری و اجتماع می گرفته و اکنون بازنشسته شده و احتمالاً فرزندانشان نیز در پی زندگی و مسایل خود هستند دچار خلاء عاطفی می شود. اینکه ما بحث ازدواج را فقط در حول مسائل جنسی ببینیم ، نگاهی سطحی داشته ایم چون در این دوره به علت یائسگی سطح ترشحات واژن کاهش یافته و مردان نیز با تغییرات هورمونی مواجه شده اند، پس نمی توان علت اصلی را این موضوع دانست و باید با دید بازتری به مقوله ازدواج سالمندان نگاه کنیم.درست است که بهره گیری از پرستار سالمند میتواند تا حدودی به رفع نیازهای انها کمک کرده و خیال اطرافیان را اسوده کند اما ازدواج سالمندان را با مراقبت انها تفکیک کنیم تا بتوانیم به زندگی بهتر انها کمک کرده باشیم.

پس میتوان نتیجه گرفت حتی هم اکنون نیز با تغذیه مناسب …خواب کافی …ورزش…برخورداری از حمایت های عاطفی و اجتماعی و هم چنین عدم از انزوا و گوشه گیری میتوان زندگی بهتری را در این دوره از عمر نیز تجربه کرد و لحظات خوبی را در کنار عزیزان خود داشته باشیم. شرکت خدمات نگهداری از سالمند آوای زندگی والا درصدد است که بتواند اطلاعات کاربردی و مناسبی در این زمینه در اختیار شما عزیزانی که سالمند دارید قرار دهد.

نویسنده: خانم مرضیه امیر زادگان


ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *