چگونه زمان خواب کودک خود را تنظیم کنیم؟

خواب کودک، دغدغه ی والدین

یکی از مهم ترین دغدغه های والدین در تمام دنیا، مساله ی « خواب کودکان » است. اغلب پدر و مادرها، بی قراری و بی خوابی کودکان را امری نگران کننده می دانند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مساله ی خواب کودکان از زوایای گوناگون بپردازیم. در پایان نتایج این بررسی ها را با شما به اشتراک می گذاریم. البته به هیچ وجه نمی توان ادعا کرد که راهکار واحدی برای حل این مساله وجود دارد؛ اما به طور کلی ریشه ی بی خوابی های شایع در بین کودکان معمولا یکسان است. بنابراین والدین با توجه به شناختی که از کودک دلبند خود دارند، می توانند بهترین راهکار پیشنهادی را برای حل این مساله به کار گیرند.

حتما شما هم در اطراف خود کودکان بسیاری را دیده اید که در ساعات مختلفی از روز می خوابند و ساعات خواب آن ها از سایر هم سن و سالانشان متفاوت است. تحقیقات نشان می دهد که  میزان خواب کودک به این عوامل بستگی دارد:

سن

نوزادان معمولا در طول  شبانه روز به ۱۵ تا ۱۸ ساعت  خواب نیاز دارند ؛ ولی هر بار تنها در دوره‌های کوتاه دو تا « چهار ساعته می‌خوابند. از طرفی نوزادان نارس بیشتر و کودکان مبتلا به کولیک کمتر از این مدت زمان می‌خوابند.

کودک نوپا تقریبا به ۱۴ ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارد و اگر خواب شبانه‌ی او ۸ ساعت باشد، با چرت در میانه‌ی روز می‌تواند این مقدار را تامین کند.

لازم به  ذکر است که چرت نیمروزی در سن ۵ سالگی متوقف می‌شود.

از آنجایی که در نوزادان هنوز ساعت زیستی داخلی بدن شکل نگرفته، الگوهای خواب آن‌ها به چرخه‌ی شب و روز وابسته« نیست. در حقیقت خواب آن‌ها یک الگوی مشخص را دنبال نمی‌کند.

شخصیت کودک

شخصیت کودک نیز عامل دیگری است که در تعیین میزان خواب کودک موثر است. هر کودکی بنا بر روحیات و خلق و خویش در ساعات متفاوتی از روز احساس خستگی می کند. در واقع ارتباط متقابلی میان شخصیت کودک و میزان خوابش وجود دارد. کودک وقتی به اندازه ی کافی نمی خوابد بی حوصله و پرخاشگر می شود. استراحت در تایم زمانی مناسب موجب می ­شود که احساس خستگی در مغز کودک به حداقل برسد و از بدخلقی و مشاجره با والدین و دوستان جلوگیری می­کند.

ارتباط خواب و رشد کودک

خواب به فرآیند رشد کودک کمک می‌کند. میزان خواب و نحوه‌ی خوابیدن  کودک، حاوی اطلاعات مهمی از وضعیت جسمی و روحی  کودک است. خواب در کنترل سیگنال‌های گرسنگی نقش دارد و با تنظیم این سیگنال‌ها، به حفظ وزن کودک کمک می‌کند. همچنین  از ساعت ۹ شب تا ۶ صبح هورمون «ملانین» که موجب رشد کودک است، شروع به ترشح می ­کند.

خواب و تقویت قوای مغز

خواب کافی باعث تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی می شود.این امر به ویژه برای دانش آموزان در مدارس بسیار اهمیت دارد و سرعت یادگیری را  افزایش می دهد.

نحوه ی برخورد والدین با بی خوابی کودکان

همه ی ما شاهد مقاومت کودکان در برابر خوابیدن بوده ایم. در مقابل این رفتار  واکنش های متفاوتی  از والدین سر می زند.برخی از آنها مدام بر خوابیدن کودک اصرار می کنند و با پرخاشگری و عصبانیت کودک را مجبور به خوابیدن در ساعات مشخصی می کنند. اما رفتار صحیح این است که والدین نباید هیچ گاه عصبانیت خود را از بی‌خوابی کودک بروز بدهند، زیرا کودک با مشاهده هر گونه عصبانیت دچاراضطراب و تنش می‌شود که این اضطراب خود سبب بدخوابی بیشتر او می‌شود. اتاق خواب گرم یا سرد، روشن و یا پر سر و صدا باعث بی‌خوابی کودک می‌شود.

به نظر آسیب شناسان کودکان قبل از خواب باید آرام باشند تا برای خوابیدن آماده شوند. بازی‌هایی که نیازمند فعالیت زیاد هستند، برای ساعات قبل از خواب مناسب نیستند. همچنین لالایی خواندن به طور کلی یک روش بسیار عالی برای آرام کردن کودک خواب آلوده است.

در پایان پیشنهاد می کنیم اگر با مساله ی خواب فرزندتان مساله دارید و هنوز نتوانسته اید برنامه ی خواب منظمی برای او تنظیم کنید از این راهکار استفاده کنید. طبق بررسی ها با آماده کردن یک نمودار در طول ۷ روز می توانید الگوی خواب فرزندتان را به دست بیاورید. برای این کار باید موارد زیر را در نظر  بگیرید:

۱٫ زمان دقیقی که نوزادتان خواب است.
۲٫ کودک شما چقدر می خوابد؟
۳٫ چند بار کودک در طول یک هفته از خواب بیدار می شود؟
۴٫ چه زمانی کودک شب بیدار می شود؟
۵٫ چقدر طول می کشد تا نوزاد بعد از بیدار شدن آرام بگیرد.


ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *